Einde gebruiksfase
Sluit de kringloop
In een afvalvrij kantoor proberen we afval zoveel mogelijk te voorkomen, maar afval helemaal elimineren is niet mogelijk. Na de gebruiksfase is het belangrijk dat de afspraken die in de inkoopfase zijn gemaakt, ook worden nageleefd. Het gaat hierbij om zaken zoals het organiseren van de retourlogistiek en de juiste verwerking van de verschillende reststromen. Hoe zorg je ervoor dat de grondstoffen die de organisatie verlaten ook daadwerkelijk worden hergebruikt?
Wat kan jij doen?
Uiteindelijk zijn sommige reststromen onvermijdelijk. Bovendien kan er voor de meeste verbruiksartikelen (producten met een korte levenscyclus zoals voedsel, verpakkingen, koffiebekers) die je niet kunt voorkomen, in de gebruiksfase weinig verschil gemaakt worden. Richt het einde van de gebruiksfase zo in dat grondstoffen hun waarde behouden. Goede afvalscheiding is hierin randvoorwaardelijk, maar niet minder belangrijk is de vraag: wat gebeurt er daarna met de gescheiden afvalstromen?
De afvalsector is volop in beweging, toch is het zo dat op dit moment in de meeste gevallen reststromen op twee manieren kunnen worden verwerkt (8R-en model):
- Recycle: een product wordt teruggebracht naar de oorspronkelijke grondstof om zo weer opnieuw te gebruiken. In de meeste gevallen gaat het om downcycling: de gerecyclede grondstof is een minderwaardige grondstof dan de oorspronkelijke grondstof.
- Recover: als producten niet meer kunnen worden gerecycled is de laatste optie energieterugwinning uit de verbranding van de producten en materialen.
Met behulp van onderstaande stappen kan je waardebehoud centraal zetten in deze fase.
Analyse van het afval
- Welke afvalstromen worden al gescheiden ingezameld? Denk hierbij aan dagelijks afval zoals papier, GFT, glas, PMD verpakkingen en restafval, maar ook incidentele stromen zoals bouwafval, chemisch afval en ICT-afval.
- Hoeveel afval komt wekelijks vrij? Vaak is deze informatie te vinden op de factuur of kun je een afvalrapportage opvragen bij de afvaldienstverlener(s).
- Waar bestaat het restafval uit? Dit is belangrijk om te weten om vast te stellen of er nog meer afval gescheiden kan worden. Dit kan worden opgepakt met de afvalverwerker, maar kan ook zelf georganiseerd worden door letterlijk het afval te doorzoeken. Door middel van challenges kunnen medewerkers betrokken worden in dit onderzoek en wordt er aandacht besteed aan het creëren van draagvlaak. Stuur je medewerkers bijvoorbeeld op afvalsafari: laat ze onderzoeken wat er bij het restafval terecht komt dat daar niet thuishoort of vraag ze hun afval gedurende één dag in kaart te brengen.
Inzicht in huidige contracten
- Met welke partij(en) zijn afvalcontracten gesloten? Denk naast afvaldienstverleners ook aan schoonmaakpartijen, startups die werken met reststromen en verwerkers van incidentele reststromen.
- Welke afspraken zijn er gemaakt? Denk aan ophaalfrequentie, verwerking reststromen, faciliteren afvalscheiding etc.
Inzicht in de uitvoering
- Inventariseer gedrag medewerkers: wat vinden ze van de afvalinzameling, maken ze gebruik van de faciliteiten, wat is het kennisniveau omtrent afval?
- Hoe werken de interne inzamelaars? Dit is vaak de schoonmaakorganisatie.
- Doet de afvaldienstverlener hetgeen in de contracten is vastgelegd?
Wie heb je nodig?
Het realiseren van het afvalvrije kantoor kun je niet alleen. Je hebt je collega’s, dienstverleners en vaak ook de omgeving nodig om te komen tot een andere omgang met afval. Iedereen heeft hierin een eigen verantwoordelijkheid.
Collega’s
- Management: uitdragen van het nieuwe beleid en tonen van voorbeeldgedrag.
- Afdeling inkoop: inkoop van afvaldienstverlening in lijn met de doelstellingen van het afvalvrij kantoor.
- Afdeling communicatie: communicatie rondom doelstellingen, aanpak en resultaten.
De buren
- Organisaties in de omgeving. Alles draait om volumes. Zodra er massa te maken is, wordt het kostenplaatje om stromen separaat in te zamelen interessanter. Ga daarom na of er samenwerking met omliggende kantoren mogelijk is, bijvoorbeeld in de vorm van een gezamenlijke aanbesteding.
Dienstverleners
- Afvaldienstverleners: leveren van inzamelmiddelen, afvoeren & verwerken van afvalstromen en verzorgen van de afvalrapportage.
- Cateraar: gescheiden inzamelen van afval.
- Koffieleverancier: inzamelen van koffiedrab en deponeren in juiste container.
- Schoonmaakleverancier: gescheiden inzamelen afvalstromen en aanspreken & informeren medewerkers over afval.
- Overige leveranciers: meenemen verpakkingsafval of zich ontdoen van verpakkingsafval in lijn met het afvalbeleid.
Succesfactoren
Intern leiderschap
Het management moet het belang van een afvalvrij kantoor ondersteunen en voorbeeldgedrag uitdragen.
Kartrekkers
Duidelijke inzamelstructuur
Zichtbaar, consequent en eenvoudig te gebruiken inzamelmiddelen zorgen ervoor dat medewerkers weten wat van hen verwacht wordt
Meten = weten
Monitoren zorgt ervoor dat er tijdig bijgestuurd kan worden
Blijf innoveren
Zoek (samen met je leveranciers) naar nieuwe oplossingen