Inkoopfase
Focus op de gehele cyclus
Een afvalvrij kantoor realiseer je niet door pas na gebruik na te denken over hoogwaardig hergebruik. Je begint aan de voorkant van het proces: bij de inkoop. Als inkoper heb je een grote invloed op wat er wordt gekocht en welke afspraken er met leveranciers worden gemaakt. Hoe stel je de juiste vraag aan de markt? En hoe borg je optimaal gebruik en waardebehoud van grondstoffen in het hele proces?
Wat kan jij doen?
- Refuse: de beste manier om waardevernietiging tegen te gaan is door geen nieuwe grondstoffen te gebruiken. Is de aankoop van een product of dienst echt noodzakelijk?
- Rethink: indien er daadwerkelijk een behoefte is die vervult moet worden, denk dan eens na of deze niet op een andere, duurzamere manier kan worden ingevuld.
- Reduce: kies voor duurzame, circulaire producten die efficiënt worden geproduceerd (materialen, grondstoffen en energie) en waarbij je vooraf nadenkt over retourname en hergebruik.
Door het stellen van de juiste vraag stimuleer je de markt om anders te gaan denken, ontwerpen en produceren. Daarbij maak je vooraf afspraken met de leverancier over de periode na einde gebruik, zo borg je dat producten ook na de gebruiksfase hoogwaardig bruikbaar zijn.
Vooral bij de inkoop van verbruiksartikelen, producten met een korte levensduur, is het belangrijk om je af te vragen: kan ik een positieve impact maken door te voorkomen (bijvoorbeeld geen monoverpakkingen in de catering) of te vervangen door een gebruiksartikel (bijvoorbeeld hervulbare schoonmaakflacons). Lees hier meer over het voorkomen en verminderen van verpakkingsafval.
Circulair inkopen
Het circulaire inkoopproces is een afgeleide van het standaard inkoopproces. Een aantal stappen in het inkoopproces hebben extra aandacht nodig om circulair inkopen tot een succes te maken. In onderstaand stappenplan zijn per stap de belangrijkste elementen beschreven.
Het bepalen van de visie en ambitie van jouw organisatie is belangrijk in de voorbereiding van het inkoopproces. Je begint met het definiëren wat duurzaamheid, circulariteit en een afvalvrij kantoor voor jouw organisatie betekent. Ter referentie voor de eigen visie en ambitie is het gebruikelijk een oriëntatie in het werkveld te doen. Welke ambitie en visie hebben andere organisaties? Welk definitie van circulair inkopen wordt er gehanteerd? Na deze oriëntatie kun je een duidelijke eigen visie, ambitie en bijbehorende strategie formuleren. Je zet hiermee een stip op de horizon.
Circulaire businessmodellen
Er zijn een aantal verschillende business- en verdienmodellen die aansluiten bij het circulaire inkoopproces. Het grote verschil ten opzichte van traditionele modellen zit in het eigenaarschap en de ingebouwde (financiële) prikkels. In circulaire modellen zijn deze twee componenten zo belegd dat zowel leverancier als gebruiker het waardebehoud van grondstoffen voorop stelt. Bedenk in de voorbereidende fase van het inkoopproces welke vrijheid de markt heeft in het aanbieden van andere businessmodellen en of dit past bij je organisatie.
Bij circulaire businessmodellen wordt dus vaak een combinatie aangeboden van een product en een dienst, met als doel om zoveel mogelijk waarde te behouden. Er zijn verschillende variaties mogelijk. Hieronder lichten we er een aantal toe.
Als je als organisatie zelf eigenaar bent van een product kan circulariteit worden gewaarborgd door een terugname van het product door de leverancier of door zelf te zoeken naar de beste wijze van hergebruik na gebruik. De organisatie is zelf verantwoordelijk voor het retourneren van het product na de gebruiksfase, de leverancier kan deze terugname wel faciliteren.
Voorbeeld: Tapijttegels
De Haagse New World Campus (NWC) heeft sinds 2016 een circulaire tapijttegel. Oude tapijttegels zijn gereinigd en hergebruikt en daarnaast is een huurkoopovereenkomst met de leverancier afgesloten. NWC betaalt voor gebruik en onderhoud van de tegels. Als ze na de contractperiode besluiten dat ze de tegels willen terug verkopen aan de leverancier, is dit mogelijk door de terugkoopgarantie in het contract. In dit geval betaalt de leverancier de restwaarde van het product uit aan NWC en neemt de tapijttegels terug om deze te hergebruiken.
Meer lezen?
Meer lezen over circulaire businessmodellen:
- PHI Factory, Circulaire Businessmodellen, FMN Connect (2017).
- Whitepaper Circulaire Verdienmodellen (2019).
Wie heb je nodig?
- Innovatieve marktpartijen (huidige of nieuwe samenwerkingspartners) die bereid zijn samen te werken aan de gestelde ambitie en doelen.
- Een inkoper die ruimte durft te geven.
- De eindgebruikers. Voldoet het product of de dienst aan de behoefte?
- Vertrouwen van het management. Om iedereen achter dezelfde ambitie te krijgen is het belangrijk dat zij zich duidelijk uitspreekt voor een afvalvrij kantoor en hier ook mandaat voor geeft.
Succesfactoren
Duidelijke visie en ambitie
Een helder doel geeft de organisatie richting
Betrek de markt
Zij zijn de expert, betrek ze dus bij de uitvraag
Stimuleer samenwerking
Leveranciers kunnen samenwerken om complementaire diensten te leveren
Ruimte voor een groeimodel
Om binnen de contractduur te ontwikkelen op duurzaamheid en circulariteit
Integrale benadering
Samenwerking tussen inkoop, gebruiker, FM-operatie en de markt
Total Cost of Ownership
Kijk naar de kosten van de totale levensduur in plaats van alleen de initiële investering
Quick wins
Secundaire grondstoffen. Stimuleer het gebruik van gerefurbished producten of gerecyclede materialen
Slimme vragen aan de markt
Heeft u een alternatief voor het gebruik van wegwerpmateriaal (verbruiksgoederen)?